Wat is een CRM?
CRM = Costumer Relationship Management en dient om uw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een klanten beheersysteem dat u helpt in het behouden van goede relaties met uw prospects en klanten.

Wie gebruikt een CRM?
Veel mensen denken dat CRM-systemen vooral iets zijn voor grote bedrijven met veel prospects en klanten. Dit is echter niet waar, CRM is ook perfect geschikt voor kleinere bedrijven. Iedereen die waarde hecht aan klantrelaties kan goed geholpen worden door een CRM. Voor specifieke afdelingen die gebruik maken van CRM kunt u denken aan sales, marketing, klantenservice en management. Deze afdelingen kunnen ook efficiënt samenwerken doordat alle interactie met de klant wordt ingevoerd in een klantprofiel. Dit klantprofiel is door elke afdeling te raadplegen en aan te passen. Hierdoor blijft dit profiel altijd up-to-date. Doordat u altijd de juiste klant informatie paraat heeft als u in contact komt met een klant, verhoogt dit de klant tevredenheid.

Waarom is een CRM systeem winstgevend?
Om een overzichtelijk beeld te geven van waar er echt voordeel uit CRM gehaald kan worden hebben we dit kort, per afdeling, voor u op een rijtje gezet. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van voordelen die CRM te bieden heeft.

CRM voor sales
Voordelen van een CRM op het gebied van sales zijn dat er overtuigende sales gesprekken gevoerd kunnen worden. Doordat de informatie gedetailleerd genoteerd staat, en voor de afdelingen toegankelijk zijn, hebben de account managers tijdens de verkoopgesprekken alle relevante informatie bij de hand. Hier kunnen zij dan hun vragen en argumenten op baseren.

CRM helpt niet alleen bij het werven van nieuwe klanten, ook helpt het bij het verkopen aan bestaande klanten. Met een CRM als klanten beheersysteem wordt er inzicht gegeven in welke klant aan welk product behoefte heeft. Cross-en upsell mogelijkheden worden dus eenvoudig geïdentificeerd.

Dit is slechts een greep uit de vele voordelen die CRM voor sales te bieden heeft.

CRM voor marketing
Ook op de marketingafdeling is een CRM eigenlijk niet te missen. Voor marketeers is data over klanten erg waardevol omdat ze zo de juiste doelgroep kunnen bepalen. Ze kunnen inzien wie, wat, wanneer koopt en zo wordt duidelijk wat uw ideale klant is. Marketing kan door CRM perfect aansluiten op uw doelgroep.

Marketeers zullen wel weten dat e-mail marketingcampagnes een van de belangrijkste kanalen zijn. Door CRM-software kan deze vorm van marketing gespecificeerd worden door segmentatie. Dit houdt in dat, door de beschikbare data, er groepen kunnen worden gemaakt in het klantenbestand. Zo worden de doelgroepen specifieker en worden klanten gericht benaderd. E-mail templates worden door het CRM-systeem ingevuld waardoor de boodschap precies bij de klant aansluit.

CRM voor klantenservice
Waarschijnlijk is het u ook wel duidelijk dat een CRM met name heel geschikt is voor klantenservice. CRM-software helpt bij het op tijd reageren op klachten en een overzicht te behouden van feedback van klanten. Als een klacht te lang blijft liggen wordt er een reminder gestuurd vanuit het systeem.

Tegenwoordig is social media populair, niet alleen onder consumenten, ook onder bedrijven. Veel positieve, dan wel negatieve feedback wordt in het openbaar gedeeld. Een adequate reactie is dus vereist, zeker bij negatieve berichten.

CRM voor management
Voor management kan CRM-software veel bijdragen. Deze systemen bieden namelijk veel informatie die kan helpen bij de groei van uw organisatie. Denk er bijvoorbeeld aan dat u snel kunt zien welke klanten het meeste rendement opleveren. Dit is waardevolle informatie, omdat u dan weet dat u deze klanten moet zien te behouden. Natuurlijk kan er ook gekeken worden naar klanten waar weinig rendement op wordt gehaald. Bijvoorbeeld, als een klant veel energie vraagt maar weinig oplevert kunt u de ondersteuning van kosten efficiënter richten. Hierbij kunt u denken aan meer web-support en minder telefonisch advies.

Het CRM van Salesinteract

Het CRM van Salesinteract werkt op een interactieve manier waarbij uw Prospects en Klanten op de hoogte worden gehouden van alle acties/taken die uw account managers voltooien. De prospects en de klanten worden op deze manier nauw betrokken bij het gehele process en biedt u de mogelijkheid om nog sneller een band op te bouwen met uw relaties. Tevens zien de accountmanagers hoevaak en wanneer hun relaties bestanden die zij gedeeld hebben met hen hebben bekeken. Op deze manier is het nog inzichtelijker hoeveel energie er in de relatie gestoken dient te worden. De algoritmes van Salesinteract kunnen op basis van afgesloten taken voorspellingen doen hoeveel taken er nodig zijn om de relatie als klant te verwelkomen.